Mapa trasy. Docházím za posledního světla, Dukovany v dálce jedou naplno. Pěkné rampouchy nad potokem. Víckovský vodopád. Pozůstatky hradu Víckov. Poslední sluneční paprsky cestou na Víckov.

Tma

Autor: Ondřej Neff Hodnocení:7 / 10 28. dubna 2009, 15:09 | Recenze | Dave

Tma.

Tento román je jakousi variací na Malevil od Roberta Merla. Díky originálnímu nápadu (zničeho nic přestane na celé Zemi fungovat elektřina) se společnost postupně začne propadat do dob středověku. Celkem drsně a plasticky je popisován pád stávajícího vládního zřízení v České republice a přebírání moci různými ozbrojenými bandami hrubou silou. Některé pasáže jsou dost drastické, některé zase poměrně úsměvné (aniž by to pravděpodobně bylo autorovým záměrem – chování vrcholných českých politiků je popsáno v knize poměrně dětinsky), některé zase pořádně přitažené za vlasy (narážení Václava Klause rozhořčeným davem na kůl už bylo moc i na mě).

První část knížky docela rychle ubíhá, děj se rychle posunuje a pořád se děje něco nového. Druhá část už mi ovšem přisla trochu rozvleklá, nezáživná a závěrečné vyvrcholení mě docela zklamalo. Částečně i proto, že kdysi jsem četl původní verzi románu, která byla o hodně kratší a měla úplně jinou koncovku, která z aktuální prodloužené verze vypadla – nápad, že dočasný celosvětový výpadek elektřiny má na svědomí mimozemská civilizace, která u Země staví mezihvězdné transportní zařízení, má něco do sebe… V nové verzi knížky je pointa čistě „pozemská“ a zdaleka ne tak nápaditá.